pátek 28. prosince 2007

Zemětřesení na Novém Zélandu

Na Novém Zélandu je ročně několik tisíc více či méně silných zemětřesení. Většina je velmi slabá, takže si jich nikdo ani nevšimne. To poslední větší zemětřesení bylo v Gisborne, které je na východním pobřeží severního ostrova. Já jsem od toho místa asi 400 km, takže se tu opravdu nic ani nepohnulo. Je to asi jako kdyby bylo zemětřesení v Budapešti.

V místních novinách jsem zahlédl, že to bylo poměrně silné - 6,8 st., ale na hlavní straně novin byla fotka knihovny v Gisborne, kde popadaly knihy z regálů... Celkové škody se odhadují na nejméně 30 mil. dolarů, několik osob bylo zraněno, 1 osoba zemřela. Ale abych to uvedl na pravou míru: Zemřela jedna starší dáma, kterou to vyděsilo natolik, že ji postihl srdeční infarkt.

Zhruba polovina Nového Zálendu je jedna velká sopka a spousta vulkánů je stále aktivních. Poslední velká erupce na severním ostrově byla tuším v září a jeden vysokohorský turista při ní přišel o půlku pravé nohy, ale přežil.

Pro někoho bohudík, pro většinu samozřejmě bohužel: Já se v okolí sopek pohybovat nebudu, takže jsem v bezpečí a je tu poměrně solidní šance, že se někdy vrátím a nebude to igelitovém pytli.


PS: zprávy proběhlY ;-)