úterý 11. prosince 2007

Turangi - peaceful village

Můj předposlední víkend v rodině jsem strávil v Turangi, což jak můžete vidět, je malé městečko na jihu jezera Taupo. Byl jsem tu jen s Billem, protože děti to tu nesnáší (absence internetu a kamarádů) a paní učitelka musela být v práci (byli jsme tu od pátku do úterý). Bill o Turangi říká, že je to peaceful village - poklidná vesnička (no je to díra, co si budeme povídat). Žije zde možná i pár tisíc obyvatel, ale v centru je jen jeden supermarket (a to jen půl roku) a cca 20 obchodů převážně se suvenýry a rybářskými potřebami. Toť vše.

Pokud není letní nebo zimní sezóna, tak je to tu víceméně mrtvé. Ovšem během sezony je tu poměrně živo, protože Turangi leží na úpatí centrálního pohoří severního ostrova a je to nedaleko od zimního lyžarského střediska. A co je pro většinu návštěvníků ještě zajímavější: městečkem protéká řeka Tongariro, o které se říká, že je to nejlepší místo na světě pro lov pstruhů.

Lov pstruhů je tu velice populární a nejsou to "rybičky" jako u nás, ale běžná velikost je okolo 50 cm. Pokud si chcete ulovenou rybu ponechat k večeři, tak musí být delší než 35 cm, častěji však 40 nebo 45 cm (podle oblasti). A ryba se neměří od hlavy po ocas, jak jsem předpokládal, ale od hlavy po začátek ocasu, tj. kde se ocas začíná rozšiřovat. A to už je při 45 cm pořádný macek.

Billa zajímá především rybaření, takže lyžování ho ponechává chladným a dokonce i v zimě se vrhá do ještě chladnějších vod Tongarira a loví a loví a loví... Případně loví v okolních jezerech. Byl jsem několikrát s ním a stal jsem se svědkem historické události, protože v sobotu chytil svého prvního pstruha na dry fly - suchou návnadu (nevím přesný český název, protože já jsem lyžař). Neloví se běžným způsobem jako ČR, tj. sedět několik hodin na břehu rybníka a čekat, ale používá se fly fishing - muškaření. V neděli jsme, kde jinde než u řeky, potkali Slováka žijícího na NZ a ten mi povídal, že muškaření je v poslední době na velkém vzestupu v celé Evropě včetně ČR.

Pokud jsem nebyl na rybách, tak jsem se válel u televize, která tam naštěstí byla, nebo jsem seděl na terase a opaloval se. Ba ne, zase tak líný ještě nejsem, a tak jsem chodil na procházky, protože to konečně bylo něco jiného než mrakodrapy v centru Aucklandu, případně skoro stejné domy jako všude jinde v ACL. Na Novém Zélandu je nejzajímavější, že se příroda mění každých 500 metrů během krátké procházky. Chvíli je to skoro stejný les jako v ČR, o 500 metrů dál jsou subtropy, o kousek dál je to džungle a o dalších 500 metrů dál je to krajina jako v Alpách. Ačkoli jsem se to snažil vyfotit, tak na fotkách to není tak vidět. Pokud zkusíte několikadenní trek, tak je to ještě výraznější rozdíl.

Turangi je také nedaleko Tongariro Crossing, což je údajně nejlepší jednodenní great walk na NZ. Great walk znamená, že to opravdu stojí za to vidět. Já nejsem příliš velký turistický nadšenec, ale Tongariro Crossing bych si chtěl zkusit, jestli mi to počasí, zdraví a finanční situace dovolí. Pokud jste nikdy nešli dál než než z parkoviště do supermarketu a nehodláte se na dovolené zničit, tak si zkuste pouze krátkou dvouhodinovou procházku skoro kdekoli na NZ. Prakticky u všech zajímavějších míst se nějaká nachází a věřím, že se vám to bude alespoň trochu líbit.