čtvrtek 29. listopadu 2007

Moje první auto

Protože na NZ se skoro nedá přepravovat jinak než autem, tak mi nezbývalo nic jiného než sehnat nějaký automobil. Autobusová doprava je řídká a poměrně drahá, vlaky jsou ještě řidší a tahat všechny zavazadla stopem není úplně ideální (nemám pět kufrů - jen jednu obří tašku, ale i tak). O pronájmu jsem vůbec neuvažoval, protože nad dva měsíce pobytu se to nevyplatí.

Většina návštěvníků NZ kupuje auto v nějaké aukci, protože to je nejjednodušší způsob koupě auta. Ani já jsem nebyl výjimka. V Aucklandu je několik různých aukcí, které se liší velikostí, dostupností, poplatky, popularitou apod. Ty hlavní jsou asi nedělní Aukce v Ellerslie a Turners aukce (několik aukcí týdně na několika místech). Auta si můžete předem prohlédnout na internetu a pak už jít najisto. Samozřejmě jen pokud někdo vyplnil údaje o prodávaném autě, ale je to v zájmu prodejce, takže to většinou vyplněné je + pár fotek.

Já jsem navštívil aukci Turners, protože jedna pobočka je v North Shore, asi 5 minut chůze od mého bydliště. Předem jsem si vytipoval několik aut, která připadala v úvahu. Byla to Honda Accord (1994, 1500-2000$, combi - můj favorit), pak Mitsubishi Galant (1994, 750-1250$, podezřele levné) a nakonec Mazda 626 (1986, 1000-1500$, stará, ale zachovalá).

Po příchodu na aukci se v recepci zaregistrujete jako Buyer. Pouze vyplníte kartu se jménem, adresou a dostanete číslo + seznam všech aut, ve kterém jsou základní informace (číslo auta, předpokládaná cena, rok výroby, značka a typ, automat/manuál, najeté kilometry, barva, obsah motoru, počet předchozích majitelů a výbava). Registrace je zdarma. Hned po té můžete jít "na lov". Všechna auta si můžete před aukcí prohlédnout, nastartovat a po domluvě i krátce projet. Pokud si chcete vyzkoušet více aut, tak je dobré přijít cca hodinu před začátkem aukce.

Po krátké prohlídce jsem zjistil, že Honda vypadá ve skutečnosti dost hrozně (úplně olezlá karoserie) a Mitsubishi taky nevypadá zrovna vábně a mělo 10 předchozích majitelů (navíc to byl poměrně "vyrachtaný" šestiválec). Naopak Mazda mile překvapila. Karoserie je skoro netknutá, pneu použitelné pro pár tisíc km, jede pěkně, zatáčí a brzdí. Král je mrtev, ať žije král - máme nového favorita. Auta se prodávají postupně a Mazda byla 55. z 58 aut. Nezbývalo tedy nic jiného, než si počkat.

Mezitím jsem mohl nastudovat průběh aukce a zjistit, co asi Auctioneer (licitátor - vyvolávač) říká. Nevím, jestli jste někdy nějakou aukci viděli, ale mluví strašně rychle a navíc používá slangové výrazy. Průběh je následující: Začíná se na maximální nebo mírně vyšší než předpokládané částce. Pokud se nikdo neozve (samozřejmě neozve), tak se postupně snižuje do té doby, než se někdo přihlásí. Pokud se neozve nikdo na zhruba 50-75% nejnižší částky, tak se auto pošle pryč a draží se opět v dalším termínu. Pokud se někdo přihlásí, tak začíná klasické přihazování do té doby, než zůstane jen jeden zájemce. Ten ale ještě nemá vyhráno, protože pokud o auto nebyl moc velký zájem a částka je nižší než kterou požaduje prodejce, tak se s ním úředník z aukce domluví, kolik majitel auta požaduje a kolik je zákazník ochoten dát. Po telefonické miniaukci je auto buď prodáno nebo ne. Zda se auto prodá okamžitě, se pozná jednoduše. Během přihazování se na tabuli objeví nápis GETTING CLOSE, což znamená, že se blíží k požadované částce. Jakmile se objeví NOW SELLING, tak se vítěz stává majitelem auta okamžitě po zaplacení celé částky nebo zálohy a doplatku do 15:00 (u aukcí v poledne)/ do 12:00 následujícího dne (u aukcí od 18:00). Platbu lze provést v hotovosti, šekem, převodem nebo platební kartou (na tu je přirážka 1%).

Po nervydrásajícím průběhu aukce jsem se dne 27. 11. 2007 v cca 19:20 stal majitelem staré, ale krásné Mazdy 626. Abych to uvedl na pravou míru - byl jsem jediný, kdo byl ochoten to auto koupit a přihlásil jsem na 700$. Majitel původně chtěl za auto 1500$, ale po domluvě jsem ho koupil za 1200$. Paní v recepci si opsala údaje z řidičského průkazu, zaplatil jsem auto + poplatek aukci (100$ za auto do 499$, 170$ za auto 500-1999$ nebo 270$ za auto nad 2000$), vyzvednul jsem si klíčky od mého nového mazlíčka a jel jsem. Teď už jen najít tu práci...