úterý 30. března 2010

Thajsko? Thajsko! Jídlo? Jídlo!

Konečně jsem se zase dostal do Thajska a musím říct, že tam stále mají všechno levné a všechno dobré. Vzhledem k tomu, že jsem ulítlý na jídlo, tak jsem ochutnal co se dalo a budu o tom psát. Co na tom, že jsem byl na Thai boxu, v džungli, na vodopádech.. jídlo je zajímavější. Zatímco při první návštěvě jsem se pohyboval především na východě, tentokrát jsem byl na severu - v Chiang Mai a okolí.

Abych plynule navázal na japonské zážitky se sushi, tak vězte, že v Thajsku je sushi také poměrně populární a samozřejmě jako všechno jídlo i levné. Na trhu prodávají převážně nigiri sushi a samozřejmě i maki. Levnější kousky jsou za 5B, dražší za 10B. Samozřejmě to není tak dobré jako v Tsukuji (žádné jiné sushi není tak dobré jako v Tsukiji), ale to v žádném případě neznamená, že by bylo špatné. Ba naopak. Na výběr je většinou jen 4 - 12 druhů, ale je to čerstvé, dobré, levné, co víc si přát.

Když už jsme u toho Japonska, tak plynule naváži japonskými restauracemi. Ty jsou zde ze zahraničních kuchyní zdaleka nejpopulárnější a hojně navštěvované. Před jednou návštěvou místního japonského All you can eat jsme se zvážili a následně se naládovali dobrotami jako je tempura, smažené maso, polévka, samozřejmě sushi, zelenina, ovoce čerstvé i kompotované, džus, limonáda, čaj a nakonec zmrzlina. Po zaplacení a odkutálení se zpět k váze jsem se svými nově nabytými 2,2 kilogramy slavně zvítězil.

Restaurace typu All you can eat, zejména Hot pot, jsou zde velmi populární, protože to nejvíce odpovídá thajskému způsobu stolování. Na stůl se přinese několik různých jídlel a z nich si následně každý bere na co má zrovna chuť. V případě Hot pot se usadíte ke stolu, přinesou vám Hot pot, vy si vyberete si jaké maso/zeleninu budete smažit/vařit a může se začít. Můj oblíbený Hot pot vypadá trochu jinak než v předchozím odkazu. Bohužel na obrázku není příliš vidět jeho tvar - ta střední část je vypouklá vzhůru a na ní se smaží maso, zatímco okolo se nalije voda a postupně zde vznikne vývar. A nebylo by to správné All you can eat kdyby tu nebyl i velký výběr ovoce a dezertů. To vše za 139B + nápoje.

Jak jsem již řekl, jí se tu společně. Jedno jídlo v obyčejné restauraci stojí od 20 do 80 bahtů, typicky okolo 30 - 50B. Většinou si každý vybere něco menšího, na co má zrovna chuť, plus se domluví, co se objedná dohromady. Může to být smažená rýže, thai curry, polévka tom yum nebo cokoli jiného. Ale v zásadě platí, že společné je všechno :-)

Mně konkrétně populární polévka tom yum zrovna moc nechutná. Většinou je dost nakyslá a hodně pálivá. S tou ostrostí bych se ještě vyrovnal, ale ta kyselost mi vadí. Oni vůbec mají rádi kyselé věci, protože typické thajské curry je také nakyslé (s indickým nebo japonským nemá kromě jména nic společného) a místní papaya salad (som tam) je opět kyselý.

Ale aby to náhodou nevyznělo, že si hlavně stěžuji. To v žádném případě. Sice nesouhlasím s populárním názorem, že thajská kuchyně je nejlepší na světě, ale špatná není ani náhodou. Klasické pad thai musí chutnat snad každému, thajská smažená rýže nikoho neurazí, tom yum i thai curry mnoho lidí miluje a zákusek v podobě manga se sladkou lepkavou rýží (sticky rice) je úžasná třešnička na dortu.

Na druhou stranu se nesmíte nechat zaskočit tím, že některé chutě jsou zláštní - kyselý papaya salad, sladká klobása Chiang Mai sausage (sai oua) nebo přeslazené limonády. Dále tím, že občas dostanete polorozdrceného kraba, pečenou žábu nebo smažené kobylky (měl jsem vše a bylo to dobré). A návštěvu místního trhu bych slabším povahám rozhodně rozmlouval, zatímco odvážným rozhodně doporučoval.

A neptejte se místních, jestli jedí psy - nejedí. Ptal jsem se na to skoro všech, co jsem kdy potkal. Pokud chcete psa, tak jeďte do Činy nebo Jižní Koree - tam je jedí. Ptal jsem se na to skoro všech, co jsem kdy potkal.

A ještě odkaz na thajskou kuchyni na Wikipedii - Thai Cuisine.